Svar: Kan man fryse købt frugtmos?
16. januar 2022
Alder:
4 mdr.
Kære Christina
Tak for dit fine spørgsmål :)
Jeg har kontaktet Semper, som laver børnemad på både glas, i klemposer og lignende for at høre, hvad deres anbefaling er :)
Som udgangspunkt kan al færdiglavet babymad fryses. Det gælder både frugtmos på glas, grøntsagsmos i glas, frugtmos i klemposer osv.
Der vil på nogle af deres produkter stå f.eks. "Produktet er følsomt overfor minusgrader og bør ikke fryses ned, da nedfrysning vil påvirke konsistens og udseende". Det gælder f.eks. deres klemposer med grød og nogle af deres klemposer med grøntsager og fisk. Frysning kan altså godt påvirke maden, så det ikke ser så lækkert ud, og så man ikke kan regne med konsistensen - og af den grund anbefales det ikke.
Hvis man vælger at nedfryse færdiglavet babymad, så er følgende vigtigt:
- Maden skal tages ud af emballagen. Glas må ikke fryses ned, og klemposer må ikke fryses ned. Glas kan springe, når det fryses, og klemposer er ikke lavet i et materiale, der må fryses.
- Maden skal fryses ned umiddelbart efter åbning. Du kan altså tage det fra, som du skal bruge og fryse resten. Men ikke nedfryse ½ glas, som du har haft stående i køleskabet og ikke fået brugt. Heller ikke selvom der ikke er gået 24 timer efter åbning.
- Det skal fryses ned i mindre portioner, som passer med den mængde, som du tænker, at din dreng vil kunne spise. Rester skal kasseres.
- Det skal fryses ned i beholdere, som er beregnet til at nedfryse babymad.
Jeg håber, at dette kan hjælpe lidt videre :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske