Svar: Kan man fryse købt frugtmos?

16. januar 2022

Alder:
4 mdr.

Kære Christina

Tak for dit fine spørgsmål :)

Jeg har kontaktet Semper, som laver børnemad på både glas, i klemposer og lignende for at høre, hvad deres anbefaling er :)

Som udgangspunkt kan al færdiglavet babymad fryses. Det gælder både frugtmos på glas, grøntsagsmos i glas, frugtmos i klemposer osv.

Der vil på nogle af deres produkter stå f.eks. "Produktet er følsomt overfor minusgrader og bør ikke fryses ned, da nedfrysning vil påvirke konsistens og udseende". Det gælder f.eks. deres klemposer med grød og nogle af deres klemposer med grøntsager og fisk. Frysning kan altså godt påvirke maden, så det ikke ser så lækkert ud, og så man ikke kan regne med konsistensen - og af den grund anbefales det ikke.

Hvis man vælger at nedfryse færdiglavet ...

Annonce

... babymad, så er følgende vigtigt:

- Maden skal tages ud af emballagen. Glas må ikke fryses ned, og klemposer må ikke fryses ned. Glas kan springe, når det fryses, og klemposer er ikke lavet i et materiale, der må fryses.

- Maden skal fryses ned umiddelbart efter åbning. Du kan altså tage det fra, som du skal bruge og fryse resten. Men ikke nedfryse ½ glas, som du har haft stående i køleskabet og ikke fået brugt. Heller ikke selvom der ikke er gået 24 timer efter åbning.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

- Det skal fryses ned i mindre portioner, som passer med den mængde, som du tænker, at din dreng vil kunne spise. Rester skal kasseres.

- Det skal fryses ned i beholdere, som er beregnet til at nedfryse babymad.

Jeg håber, at dette kan hjælpe lidt videre :)

Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to